Inspiration 2018

Nu är julen förbi och jag som älskar julen känner att det är lite trist, men jag låter min julgran få vara kvar åtminstone till trettonhelgen. Jag har varit julledig från bloggen, men däremot kan man följa mig på instagram varje dag om man vill.
 

För mig så har julen passerat på bra; jag har gått ner ett litet hekto, jag har mått bra och känner att jag har inga problem att hantera alla frestelser som julen för med sig. Sedan jag började med LCHF 2012 så har jag lärt mig ett nytt förhållningssätt till maten, och det är en enorm trygghet för mig. Hur många gånger har inte jag stått inför nyåret med nya löften till mig själv att detta år ska jag lyckas bli smal och gå ner i vikt??? Känner ni igen er?
 
Drottning av alla olika dieter och bantningsknep titulerar jag mig själv till, då jag sedan 14 års ålder varit slav under alla olika nyfunna dieter som skulle lösa mina problem och göra mig smal, och samtidigt så skulle jag bli lycklig.
 
Att jag halkade in på LCHF 2012 tackar jag den lyckliga stjärnan för som visade mig den rätta vägen, för jag har aldrig någonsin under mina 46 år lyckats vara viktstabil i mer än några månader, men nu har det gått 5 år faktiskt (snart 6 år om man räknar från starten 2012). Jag har alltid gått upp alla kilon jag lyckats gått ner, plus givetvis varje gång gått upp lite till, det eviga ekorrhjulet som många nog känner igen sig i. De envisa 15 kilon som jag lagt på mig nu handlar inte om ett misslyckande det vill jag poängtera att det är viktigt, och ni som läser min blogg regelbundet vet vad jag menar och jag kommer givetvis att fortsätta skriva om det.
 

Jag har alltid använt maten som min medicin när jag mått dåligt, när jag mått bra, när någon sårat mig. MAT har alltid varit i centrum för mig och jag har många gånger tänkt innan jag skaffade min familj, hur ska jag kunna hitta någon att leva med när jag har ett så ätstört beteende? Att hetsäta/kräkas tillhörde min vardag under många år och för att hantera livets alla känslor använde jag maten som trygghet, sedan gav maten mig ångest efteråt. De som inte varit i denna cirkus med dessa känslor ska känna sig tacksamma.
 
Att jag i dag tack vare LCHF kosten och mycket egen mental träning har ett helt annat förhållningssätt till maten och känner mig trygg är en sådan befrielse.  
 
Visst kan jag känna en sorg/saknad över att jag inte längre kan äta bröd som jag älskar, pasta mm, men någonstans måste man själv göra valet hur man vill må. Och det kan jag säga; att för mig så är fördelarna så oändligt mycket större än att gå tillbaka till det gamla.
 
Jag skulle kunna skriva mängder om detta; vårat dilemma/beroende och mer kommer, men tills dess önskar jag er ett riktigt Gott Nytt År med fokus på din hälsa med ett långsiktigt mål utan stress, för hur många gånger till vill du börja om och om igen?
  
Vill du komma med i min viktminskningskurs för hållbar hälsa som börjar nu i januari?
 
Nu kör jag i gång en ny distanskurs med start nästa år vecka 2 till 6, 2018. Vill du vara med så mejla mig för mer information, fåtal platser kvar.
 
Cirkel/Hållbar viktminskning: 4 veckor, pris 995 kr per person.
Start vecka 2 - 6, första veckan är intro vecka och gratis!
 
Vi kommer att ha en sluten grupp via Facebook (detta kräver att du har ett FB konto).
  • Daglig feedback från mig och övriga deltagare
  • Vi kommer att ha olika tema varje vecka, där jag skriver hur och vad vi ska göra.
  • Recept/menyplan varje vecka 
  • Plus mycket mera 
 
För anmälan och mer info mejla mig;
lindha.vikstrom@jamtland.st Skriv i ämnesraden "cirkel 2018".  
OBS. begränsat antal platser.
 
 

Goda Julklappstips

Är ni inte klara med era julklappar än så kan jag tipsa om två böcker bra böcker för den som har allt annat. Det är min vän Birgitta Höglund  som givit ut två nya kokböcker med massor av goda recept. Tillsammans med Lars-Erik Litsfeldt, mångårig skribent i ämnet diabetes och mat, har de tillsammans skapat en kokbok full av goda recept: "DIABETES KOKBOKEN" 
 
Här kan ni köpa Diabeteskokboken till rabatterat pris fram till nyårsafton.
 
 
Sedan har Birgitta Höglund och Annika Dahlqvists kokbok " Gammaldags husmanskost på nytt sätt "
kommit ut i nytryck igen och den boken är en av mina favoriter fortfarande. Den innehåller så många goda recept som passar alla åldrar. 
Här kan ni köpa Gammaldags husmanskost på nytt sätt.
 
Att kunna äta gott och samtidigt få en bättre hälsa på köpet, vilken fin julklapp. 
 
 
 Detta inlägg är inte sponsrat.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Nu är det jul igen

Sju dagar kvar till julafton!
 
Jag har alltid älskat julen <3. Traditioner är viktiga för mig och även om jag i dag har ändrat min kost så kan jag njuta fullt ut av allt under julen. Jag vet att många tycker det är jobbigt med julen, speciellt allt socker som glögg, pepparkakor, knäck, godis och choklad mm. Alla har vi våra laster men socker är inget som triggar mig utan jag triggas av helt andra kolhydrater såsom mjöl, pasta, bröd, chips och potatis.
 
För mig på julafton så tycker jag som äter LCHF att jag har ett stort utbud på julbordet som jag kan äta av, men även om jag får äta mycket av det som finns så vet jag att Jansons frestelse frestar mig mycket, vörtbröd och tunnbröd med nykokt julskinka med senap är ju rena rama drömmen i min mun, MEN jag vet att där tar drömmen slut. Eftersom jag triggas så mycket av bröd så är det bättre för mig att avstå och jag tycker inte synd om mig själv för det, för jag gör valet varje dag; hur vill jag må?
 
Och mitt nya val gör att jag mår så mycket bättre i längden än kortsiktig njutning, jag menar är det verkligen värt det? Att baka bröd som är godkänt inom ramen för LCHF är inget för mig heller. Självklart triggas jag ju av sådant bröd också, en liknelse är som att ge en alkoholist en drink som smakar precis som den ska men skillnaden är att den är alkoholfri. Vad tror ni, blir man mer sugen på den rätta smaken eller nöjer man sig? Där är vi alla olika och får själva känna efter vad vi klarar av att hantera.
  
I kväll har barnen klätt julgranen och jag har slagit in nästan alla paketen, så nu vill jag bara njuta inför julen! Jag tycker själv att det är dagarna innan jul som är bäst med alla förberedelser, även om det självklart är mysigt efteråt också.
 
 
Mina barn har alltid pyntat pepparkakshuset tillsammans och den traditionen har vi fortsatt med. Mina barn har aldrig gillat att äta upp pepparkakshuset som stått och samlat damm i flera veckor, så för oss är detta en trevlig tradition som vi inte äter upp. 
 
 
Mina bästa tips för att hantera julen på bästa sätt och må bra och för att kunna njuta av den utan att gå upp flera kilon i vikt är rätt och slätt; planera och bestämma dig för hur du vill göra.
 
Planering är A och O, för har man planerat in att på julafton ska jag äta t.ex. Jansons frestelse så blir det ett kontrollerat medvetet val och inte ett oplanerat impulsivt val som ger dig dåligt samvete. Det är väldigt stor skillnad på dessa val som hjälper dig att hantera frestelserna.
 
Att ta en promenad/motion varje dag under julhelgen får dig också att känna att du har läget under kontroll.
 
Man behöver inte äta all julmat på Julafton, att dela upp sina favoriter och göra dem till huvudmiddag vid flera tillfällen under julhelgen fungerar mycket bra.
 
Kanske det viktigaste av allt; varje litet steg till förändring är bättre än att inget göra alls. 
 
Den här fina granen har jag tagit kort på från stortorget i Östersund, en så fin och grann julgran <3 
GOD JUL till er
 
 
Visa fler inlägg