LCHF KALAS

I går fyllde min man år, så vi hade lite kalas mitt i veckan. Vi bestämde oss för att köra LCHF rakt igenom.
Mitt i veckan och vardag så blev kalaset kl. 19, och vi började med att bjuda på ostbricka och ett glas rött vin.
 
Jag älskar att man kan få ha lite glamour mitt i veckan, det förgyller vardagen lite. Till de goda ostarna hade vi Frökex från Huså Bröd som Birgitta Höglund  tagit fram receptet på, så spröda och goda. Visst är det fantastiskt att man får/kan äta så gott och gå ner i vikt/hålla vikten? Visst är det lite kolhydrater i vinet, men som jag skrivit förut; för att det ska vara hållbart måste man få leva under tiden också, det går inte att sluta leva. Då får viktminskningen istället ta lite längre tid, och det känns verkligen som jag hittat den bästa balansen genom att få äta sig mätt och ändå hålla vikten. Önskar fler vågar prova denna livsstil och känna hur bra man kan må.
 
 
Sedan blev det vispad grädde med färska jordgubbar, hallon och vattenmelon. alla var nöjda och glada.
Det behöver inte vara krångligare än så ,och vem kan klaga på att få äta god ostbricka i stället för en massa socker, och dessutom goda färska bär i stället!!!!
  
 
 Min älskade man som jag levt med i 24 år sen jag var 19 år gammal GRATTIS igen...
 
 

En mat dag med LCHF

Tänkte dela med mig av hur en hel dags matintag kan se ut för mig med LCHF-kost. Jag är ju ibland mer strikt för att däremellan vara liberal, och jag känner att jag och min kropp hittat en vikt som jag kan hålla till mina 170 cm. 
 
Jag är ju mindre strikt nu när jag hittat en bra balans att hålla vikten. Vad jag menar med mindre strikt är att när jag var mitt upp i min viktminskning åt jag aldrig mer än 5 gram kolhydrater per 100 gram,  idag kan jag äta exempel rödbetor i måttlig mängd som innehåller ca 7 g kolhydrater/100 g, så jag är mer liberal nu kan jag säga.
 
Men alla måste ju hitta nivån för vad som passar en själv bäst. Man kan bara utgå från sig själv beroende på hur kroppen regerar på olika kolhydratsintag, mejerier. Jag känner på en gång om det är dags att bli lite striktare vissa perioder, vilket är en skön trygghetskänsla. Att ha kommit så långt och äntligen lärt sig hantera sin kropp med vad den behöver och mår bra av, och att jag lärt mig hantera att stoppa i tid!!!
 
Gårdagens frukost, äter i stort sett samma frukost varje morgon, fast ibland blir det två kokta ägg med majonnäs till i stället för turkisk yoghurt och müsli. Turkisk yoghurt med müsli från Katrin Zytomierskas LCHF klubben, ostskivor inrullad i rökt skinka med gurka och majonnäs och kaffe - ibland med grädde i.
 
 
Till lunch fick det bli 1/2 grillad kyckling med béarnaisesås, enkelt och bra. Fick bli en gammal bild då jag glömde ta kort på dagens lunch. Striktare än så här kan det inte bli till lunch i varje fall.
 
 
Middagen blev nått nytt som vi aldrig provat och supergott var det. Ugnsrostade färska rödbetor, rödlök, hela vitlöksklyftor, rotselleri och palsternacka. Ringla lite olja och soja över med salt/peppar. Mitten i ugn 225g ca 45 minuter. Här innehåller ju palsternackan och rödbetan lite mer kolhydrater, men med tanke på att man inte tar så mycket så känner jag att det är ok. Palsternackan innehåller runt 10 kolhydrater per 100 g. Det var väldigt gott med rödbeta och palsternacka i hop.
 
 
 
Till de ugnrostade rotfruktsgrönsakerna blev det heta korvar med hög kötthalt och gräddstuvad spenat. Passar utmärkt att steka en god köttbit med bearnaisesås till grönsakerna, i stället också. 
 
 
Sedan äter jag oftast inget mer, men skulle jag känna mig hungrig blir det antingen 1/2 dl nötter eller 2-3 ostskivor som mättar bra. 
 
Sedan blev det 45 minuters promenad i det fortsatt fina och milda höstvädret, 5 grader plus hade vi i Jämtland
igår.
 
Ha det gott alla, idag ska jag till sjukgymnasten med ryggen.

Två bloggare och en kock

Överlevde alltså skitdagen och vilken fantastisk härlig energi ni gav mig, måste lära mig skriva när jag mår dåligt oftare. Det kändes skönt att ni upplevde det som positivt, att det är ju så här livet är - upp och ner. Att man kan och får må dåligt.
 
Sedan fick jag många bra tips från er, sådant som jag inte ens tänkt på själv: Som att det kanske är dags att byta säng, madrassen jag har är för en 140 kg tung Lindha, kanske det är ett av felen till ond rygg??? Sedan även bra tips på avslappningsövningar. Tusen tack fina ni!!!
 
Sedan så hade jag och Birgitta Höglund bokat in förmiddagen igår för att laga en god Gulaschsoppa från hennes nya kokbok Långkok, spännande att få laga mat med henne som besitter så mycket kunskaper om matlagning, LCHF-kost och hennes vana att jobba i ett kök. Jag insåg att jag tar ett steg tillbaka; hon fick styra soppkoket, så vi hackade grönsaker svamp lökar och fräste köttfärs i mitt kök så det stod härliga till.
 
Sedan pratade vi konstant hela tiden, vi drack kaffe, lagade mat och pratade på, till slut stod jag och drack ur Birgittas kaffemugg för jag glömde bort vilken som var min - haha. En kul och trevlig förmiddag, och då har vi bara träffats två gånger men det klickade direkt. 
 
  
Jag och Birgitta ska vara på ICA Matmästaren i Östersund och bjuda på Långkok från Birgittas nya bok, sedan ska vi även bjuda på hennes goda Frökex som Birgitta har utformat receptet på, och det är Huså Bröd som producerar dem. Vi kommer bjuda på god färskost till kexen.
 
Vi kommer även att demonstrera produkter från LCHF-klubben, så detta kommer bli så kul. Och för dem som vill delar jag gärna med mig av mina egna tips och råd från mina erfarenheter med 70 kg viktminskning med hjälp av LCHF-kost. Vi kommer att vara på ICA Supermarket Matmästaren i Östersund fredag den 31/10 mellan
kl.14-18.
Ni är alla så välkomna.  
 
 
 Birgitta hann även med att lära mig lite mer om bloggkunskap :)
Gå gärna in på hennes blogg, där hon delar med sig av många fina och goda recept från hennes kokböcker http://birgittahoglundsmat.wordpress.com/
 
 
 
Visa fler inlägg