Behöver vi kosttillskott

Hösten är i antågande och jag är i fjällen just nu i mitt älskade Edsåsdalen och njuter av ett fantastiskt soligt väder, där fjällen verkligen visar sig från sin bästa sida vad det gäller att fjällvandra eller bara promenera i den vackra miljön. Här kan jag verkligen koppla av och bara vara, inga måsten finns.
 

Efter en jobbig tid med mycket stress runt mig som jag skrivit mycket om, så har tyvärr stressen gjort att jag fått problem med min mage. Det har yttrat sig i att min mage är väldigt uppsvälld och gör ont, jag har svårt att gå ner i vikt som ni vet och jag vill ju få bort mina kilon som jag gått upp (Kommer mer in på min vikt i ett annat inlägg).
 
Något som jag lärt mig är att om man vill gå ner i vikt så är stress och en mage/tarm som inte fungerar, så sätter det gärna käppar i hjulet för en viktminskning, trots rätt kost med motion. Min inställning är att man i möjligaste mån ska få i sig alla näringämnen man behöver via sin kost, men är man inte balans så kan kroppen behöva lite hjälp på traven i form av tillskott.
 
Anledningen till att jag skriver om detta är för att jag känner att det är ett så viktigt ämne då många i dag är stressade av olika anledningar, och att många får problem då med mage och tarm. Och jag vill gärna dela med mig av hur jag gör och kommer att ge någon av mina läsare chansen att vinna bra tillskott som kan hjälpa just dig att må bättre. 
 
Jag använder mig av Helhetshälsas kosttillskott då de har marknadens renaste tillskott. De är vegetabiliska och utan onödiga tillsatser och dessutom har de egen svensk tillverkning. För mig är de viktigt att använda bra tillskott då det finns så mycket dåliga på marknaden och därför känns det väldigt bra att jag har ett samarbete med Helhethälsa och detta sponsrade inlägg med kosttillskott som jag verkligen står för.
 
Har man brist på enzymer så kan man få de symptom jag skrivit om ovan, och de tillskott som jag nu äter är Digest som innehåller klorid som bidrar till att få en normal matsmältning vid produktion av saltsyra i magsäcken. Sedan kommer jag att komplettera med Helazym då jag behöver tillskott av enzymer för att hjälpa tarmen med matsmältningen. Sist kommer jag att lägga till Probioplex som hjälper tjocktarmens bakterier.
 

Förutom tillskotten för mage/tarm börjar jag nu att även äta D-vitamin varje dag då jag behöver det nu när en mörkare årstid närmar sig, och magnesium äter jag alltid regelbundet då jag behöver det sedan jag började äta LCHF-kost och lätt känner av sendrag i fötterna/vader.
Jag kommer att skriva mer om hur dessa kosttillskott fungerar för mig och min hälsa framöver.
 
Så nu har en av er läsare chansen att vinna detta bra kit för en bättre hälsa.
Vinsten innehåller dessa kosttillskott från Helhetshälsa
För att ha chansen att vinna vill jag att du kommenterar varför du behöver dessa tillskott och sedan väljer jag ut en vinnare.
Tävlingen avslutas måndag den 25/9 kl. 24:00!!! 
 
 Bildresultat för helhetshälsa

Vikten av att väga

Detta är ett sponsrat inlägg i samarbete med Vetek.
 
För mig i min egen viktresa så har ju jag gått helt emot vad många andra gör, d.v.s. förutom att väga sig även använda måttband, vilket ju är jättebra då resultatet i bland inte alltid syns på vågen även om man gått ner i omfång.
 
Jag har i stället för måttband under hela min resa köpt mig ett par nya byxor en storlek mindre och haft det som motivation i stället för måttband, och när byxorna passar så har jag köpt en storlek mindre igen. Jag tycker personligen att det har varit jättemotiverande, och mina största byxor i storlek 58/60 har jag kvar som minne för när jag gick över den storleken blev det byxor med resår i midjan för mig. 
 

Jag vet hur viktigt det är att få bekräftelse på vågen även om det börjar bli lite tabu och att man ska slänga den, känslan finns ändå där det vet jag. Och jag behöver bara gå till mig själv nu när jag ska få bort de kilon som jag lagt på mig. Jag vet hur viktigt det är när man ska väga sig att vågen verkligen visar rätt, för det är så irriterande när man ska väga sig och vågen visar olika varje gång man ställer sig på den, även fast det handlar om sekunder mellan du väger dig. Eller om du råkar flytta på vågen en millimeter så visar vågen helt plötsligt att du gått upp ett halv kilo, men flyttar du den igen har du gått ner 1 kg!!!!
 
Varje litet hekto man gått ner är ju så viktigt för oss, men kroppen kör ju sitt eget race som ni vet. Hormoner kan ställa till det, du kan ha bundit vätska i kroppen som gör att du helt plötsligt gått upp i vikt fast du egentligen kanske har gått ner i vikt ändå, hänger ni med? För det är ju så här åtminstone under min resa, att när man äter rätt och motionerar så kan man på vågen gå upp, för tränar man så bygger kroppen muskler som gör att vi går upp i vikt av muskler då de väger lite mer, samtidigt som man kan ha gått ner i vikt i fett procentuellt.
 
Jag kommer i håg när jag vägde mig hos min personliga tränare som hade en special-våg som mätte detta. Jag var så taggad för jag hade känt på kläderna hur löst de hade börjat sitta, och blev ju så förtvivlad hur det var möjligt att jag kunde ha gått upp i vikt då. En vältränad kropp ser slankare ut om man omvandlar fett till muskler för jag hade ju gått ner mycket i fett den månaden i procent. Så kontentan blev ju då att jag ändå blev glad trots viktuppgången, och detta är ju så viktigt att komma i håg. Allt syns inte i kilona. 
 
Så vill man ha koll på vikten, muskelmassan, kroppsfett (%), kroppsvatten (%) och viseralt fett kg i kroppen så rekommenderar jag att köpa din våg hos Vetek som är en ledande vågleverantör inom all vägning med 20 års fokusering på vågar av hög kvalité till låga priser. Så kika in på Vetek sida här och se om du hittar en våg som passar just dig.
 
Tanita Personvåg, fett, muskel, ben, vatten, 150,0/0,1kg
  

LCHF husmankost för familjen

Att man både får och kan äta så gott med LCHF, det vet vi nog alla redan och här tänkte jag dela med mig av några recept från det jag åt förra veckan. Jag försöker alltid laga tillräckligt så att det räcker både till middag och lunch dagen därpå. Alla dessa recept nedan fungerar jättebra i min familj.
 
Enkelt och gott om inte tiden räcker till i bland; varmrökt Lax med Avokado och blandade grönsaker som jag hade hemma, och en rejäl klick Aioli. Jag brukar göra hemmagjord majonnäs och pressar sedan ner vitlök så blir det en god aioli.
 
 
Blir det rester över av laxen så blandar jag den tillsammans med hackat ägg, rödlök, citron, dill och majonnäs så blir det en jättegod laxröra att äta till frukost.
 
 
Mycket grönsaker ska det vara till varje måltid och gärna många olika, här har jag stekt torskrygg med gräddstuvad spenat till och har sedan både färsk spenat, ruccola, blomkål och broccoli till.
Vispa ett ägg och pensla rikligt över torskryggen och vänd ner torskryggen i mandelmjöl så det täcker alla sidor.
Stek försiktigt på svag värme i smör så håller sig paneringen fin.  
 
 
Falukorv med hög kötthalt över 70 % tillsammans med stekt ägg och blomkålsmos, så enkelt och gott. Det finns massor av recept på hur man tillagar blomkålsmos och den varianten jag gjort här är så enkel att göra.
 
Lägg ner den frysta blomkålen i en kastrull (jag använde denna gång fryst), klicka i ca. 25 g smör och 1/4 dl grädde, låt sjuda på svag värme. Blomkålen kommer vätska av sig lite så häll därför inte i för mycket grädde från början. När blomkålen känns mjuk använder jag stavmixern tills det blir en bra konsistens, smaka av med salt/peppar. 
 
 
Mina barns favorit; köttbullar i gräddsås och blomkålsmos. Jag brukar finhacka en gul lök och blandar sedan i ett ägg, 1/2 dl grädde, kalvfond, lite senap och tomatpure, lite chilipulver och salt/peppar. Rör i hop allt tillsammans med nötfärsen. Rulla till den storleken du vill ha på köttbullarna och stek i smör.
 
I en köttbullssmet tycker jag att man kan blanda ner de kryddor man har hemma, en köttbullesmet kan man förändra i det oändliga. Jag kommer i håg när det var populärt med att ha julmust i köttbullarna, kommer ni i håg det? I dag skulle det liksom aldrig hända, haha :)
 
Sedan gjorde jag en gräddsås av skyn, jag blandade ner 100 g Crème Bonjour vitlök, 1 dl grädde och lite crème fraiche. Lät det sjuda och tillsätt några droppar soja för färgens skull, smaka av om du vill ha mer sälta i såsen.
 
Med kokt broccoli till och själva blomkålsmoset blir detta en näringsrik måltid. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Visa fler inlägg