Balans i livet

Att finna en bra balans i livet är inte enkelt i dag, tro mig jag vet. Sedan min pappa avled för lite mer än fem månader sedan har jag verkligen satts på prov inför mig själv, jag har kämpat som en tiger mot mina rädslor, jag har varit stressad och haft rejäl ångest av och till, och jag har sovit dåligt. Och allt detta är inte bra för kroppen, att stressa och att sova dåligt vet vi nog alla att det är en stor bromskloss om man vill gå ner i vikt.
 
Vi kan faktiskt stressa oss feta då stresshormoner i kroppen är blodsockerhöjande, tankar som att inte duga, älta saker 24 timmar om dygnet, att känna att ekorrhjulet man är mitt uppe i är jobbigt, allt detta är så stressande för kroppen och gör att man inte går ner i vikt. Så vad ska man göra åt detta då?
 
Nu är jag ingen expert men jag håller på och lär mig mer och mer om detta, och det är så intressant hur kroppen fungerar. Vi har så mycket att göra i dag och våra kalendrar är fulla av olika måsten, så precis som att vi bokar in en tid hos frisören eller tandläkaren så boka in i din kalender att djupandas några minuter. Ett litet sätt att återhämta sig som faktiskt gör nytta, och se det som en början på att renovera din kropp från stress. Jag brukar stjäla några sekunders djupandning när jag står i kön på ICA, och i stället för att stressa upp dig för att allt går så långsamt så passa på att djupandas i stället, för du kan ju ändå inte påverka att det går långsamt i kön.
 
Jag som har mina erfarenheter av min viktminskning på 70 kg och att jag nu få lära mig mer om kroppen på ett djupare plan med näringslära och näringsfysiologi mm, så känns det som en fantastisk kombination för mig att fortsättningsvis kunna hjälpa andra till bättre hälsa i ännu högre grad, och med en ny värdefull insikt om hur min kropp själv reagerat med allt yttre som hänt och som jag inte kunnat påverka. 
 
Det är många som skriver till mig och har fastnat i sin viktminskning eller mår dåligt av olika orsaker. Livet är jobbigt bitvis men kanske kan det vara en tröst i att veta hur kroppen kan reagera på stress och att man har tålamod. Min kropp som efter min pappas dödsfall lever sitt eget liv (så känns det i varje fall). Andras sorg kan vara skilsmässa eller att man mister sitt jobb, och sådana känslor är viktiga att prata om; att med tiden ordnar det sig, men låt inte maten vara din medicin med att döva känslor med fel sorts kolhydrater. Vi måste lära oss att leva med och hantera ångesten och ta reda på vad det är som gör att du mår dåligt. Vi kan inte ändra på livets problem med kosten, om ni förstår vad jag menar? Leta reda på vad din orsak är som gör att du gör som du gör just nu, och under tiden äter du hälsosam LCHF-kost så att kroppen kan läka inifrån i lugn och ro.
 
Alla äger sitt val att göra det man vill i livet, ingen annan kan göra dina val. Så vill man gå ner i vikt så måste man klippa med sina älsklingar; mina älsklingar är bröd, pasta och chips. Och när jag startade min resa så visste jag att det är bara att rensa och inte ha sådant som triggar en hemma, jag visste att trappa ner på sådant jag gillar kommer inte att fungera, för då blir jag bara mer sugen och vill ha mer, åtminstone fungerar min hjärna så. Man kan ju inte säga till en alkoholist att vi börjar med att ta bort likör, gin och öl den här veckan så kan du dricka andra spritsorter under tiden. Vi/jag måste tänka lite så, för mig som är matberoende är detta så viktigt! Jag kan inte ha substitut för bröd hemma även om det är bakat av mandelmjöl osv, för i min hjärna triggas suget igång och jag och vill äta ännu mera.
 
Att åka på charterresan och unna sig allt man vill och sedan komma hem med baksmällan att kläderna sitter trångt tycker i varje fall inte jag att det är värt. För visst är det väl skönare att leva utan ångest och att få må bra i stället?
 
  
Det är inte enkelt att komma i gång, men jag hoppas att jag sått ett frö hos dig; vad är rimligt för dig? Vad vill du göra för att må bra? All början är jobbig och det då som man också är mer sårbar och känslig för motgångar, men ha tålamod, för det är det som gör att resultaten kommer komma till dig. Jag lovar! 
 
Ps. Hoppas ni har förståelse för att jag inte har möjlighet att svara på alla era privata mejl hur gärna än jag vill, tiden räcker inte till. Vill man vara med i en studiecirkel som jag kommer att ha framöver så mejla gärna intresse till mig, tillsammans är vi starka. lindha.vikstrom@jamtland.st Mina cirklar är i samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan.
 
 
 
 
 
 

Hos Anna Hallen

Jag har nu varit hemma i en vecka bra precis sedan första kursen hos Anna Hallen i Skåne på livsstilsgården. Vi hade en otrolig tur med vädret, strålande sol med nära 30 grader varmt varje dag, härliga soluppgångar och fina kvällar.
 
Lite nervöst var det att träffa nya människor, men det är ett fantastiskt gäng tjejer där och alla har vi olika inkörsportar till varför vi valt att gå utbildningen till Livsstilskonsult. För mig så var LCHF i början en ny diet som skulle göra mig smal, men som med tiden fick mig att förstå att det här är min nya livsstil, och i dag kan jag säga att LCHF är så mycket mer. Det är enkelt uttryckt att äta sig till en bättre hälsa.
 
Så första veckan på gården så har Anna pratat om näringslära, näringsfysiologi och socker. Och för min del kan jag säga att det är mycket information att ta till sig och att lära sig förstå hur allt hänger ihop. Men det är så intressant och det kan jag säga; Anna är en fantastiskt person som bjuder på sig själv, så det är mycket skratt och vi har många diskussioner. Anna säger att vi är den mest pratsamma grupp någonsin, haha! Sedan har Anna en förmåga att berätta med sådan inlevelse och får det att låta så enkelt och begripligt, men här hemma är det lite svårare. 
 
 Här är några av mina kurskamrater på gården, här har vi kaffepaus och njuter i solen. 
 
 
Gården är som en hästsko, och i mitten av huset är utbildningen och husen vid sidan om är där vi alla sover. Det är verkligen mysigt med ett stort gemensamt kök och vardagsrum med tv, och där tillbringar vi kvällarna tillsammans. En trappa upp är mitt lilla sovrum tillsammans med en tjej till, visst är det fint?
Så här vackra eftermiddagar med promenader vid havet hade vi, och med magiska solnedgångar.
Tillsammans handlade vi och lagade maten tillsammans vilket var jättetrevligt, och speciellt när alla brinner för hälsa. Jag har fått äta så mycket ny god mat som jag inte ätit förut, fast en dag rymde jag ensam till Ängelholm och åt en räksallad.
Så nu är det studier blandat med att jobba, och två föreläsningar i oktober är inbokade innan jag åker till Skåne igen.
 
Jag kommer att föreläsa i Föllinge den 13/10 - 16 kl: 19.00 på det mysiga Café och butik hemma i Föllinge, Camilla Nilsson har köket öppet så du kan köpa mat eller fika under kvällen. För anmälan klicka här.
 
Vill du lyssna på mig i Östersund så kan du anmäla dig till träningskonventet BOOSTOSTERSUND den 22-23 oktober, där man själv väljer vilka föreläsare man vill lyssna på och vilka träningspass man vill delta i.
 

På väg......

Packar och förbereder mig inför min resa till Skåne och livsstilsgården hos Anna Hallen Buitenhuis, jag ska vara borta från min familj en hel vecka, det har aldrig hänt förut. En vecka med utbildning varje dag och träffa nya människor ska bli så spännande och roligt, det ska även bli väldigt trevligt att få träffa Anna Hallen Buitenhuis som håller i utbildningen.
 
Det är mycket tankar som flyger runt i huvudet och för mig känns denna vecka även som en återhämtning, bara jag själv och fokus på mig själv, på studier, lära känna nya människor och utbyta erfarenheter. OCH en vecka på livsstilsgården där det inte finns vardagssysslor som att städa, hjälpa barnen med läxor, laga middagar åt familjen, jobba, skjutsa barnen på aktiviteter mm, ni förstår vad jag menar. Självklart älskar jag mitt liv, men denna vecka blir ju verkligen lite ego även om det kommer bli tuffa studier. Jag ser detta som en möjlighet för mig att studera och motionera, en riktigt boost-vecka, även om jag kommer sakna min familj. 
 
  
Vi är många som kommer bo på livsstilsgården och kommer att handla och laga maten ihop, och det som känns skönt är att jag känner mig så trygg med maten, att det inte kommer bli något problem. Dessutom äter nog de flesta inga kolhydrater. Min frukost kommer att bestå av kokta ägg med majonnäs och kaffe med kokosfett, det står jag mig på fram till lunch.
 
Så min plan är att varje morgon ta en morgonpromenad och sedan är det kurs 09.00-16.00 varje dag. Eftermiddagarna går åt till att plugga och ett motionspass på kvällen har jag tänkt hinna med, vi får se om min plan kommer hålla.
Ska bli så spännande detta, och jag kommer att hålla er underrättade, och på min INSTA gram lägger jag upp bilder varje dag hur det går, för er som vill veta mer.
Visa fler inlägg