Framgångsreceptet....

Som jag har berättat för er så har jag i en månad, 30 dagar lagt om min strategi för att lyckas gå ner de envisa kilona som jag lagt på mig. Visst är det märkligt vad fort och lätt kilona fastnar, och vad mycket längre tid det tar att få bort dem. Det är så lätt att lura sig själv och tycka att man äter och gör alla rätt, men jag har verkligen granskat mig själv och jämfört med hur jag åt när jag lyckades med min viktminskning med LCHF 2012 på minus 70 kg. Men nu har jag inga 70 kilo att gå ner men det har visat sig att mitt gamla framgångsrecept fungerar även nu, så varför krångla till det?
 
Jag har alltid sagt och kommer aldrig att börja väga maten, jag kommer aldrig börja räkna kalorier eller använda olika appar för att se om jag får i mig tillräckligt av allt, sunt förnuft kommer man långt med.
 
Bara för att man går upp i vikt så får jag en känsla av att det är lätt att börja leta nya metoder som ska hjälpa dig att lyckas igen. Jag har aldrig frångått min tro på LCHF, det har aldrig varit fel på LCHF-kosten, det är hur jag/du äter som gör att det blir fel. I mitt fall så kunde det gärna bli ett extra mellanmål om dagen; typ några skinkskivor eller ost, ibland kanske lite för stora portioner, alldeles för ofta för lite fett i maten som gjorde att jag fick sug mellan måltiderna. Det gäller att våga vara ärlig mot sig själv.
 
Jag tyckte ju att jag skötte min kost bra men föstår nu i efterhand att den var lite för liberal på alla sätt, små återfall med fel sorts kolhydrater hjälpte ju inte direkt heller till en viktminskning. Men nu verkar min kropp svara på kosten som den ska.
 
Jag vägde mig på min Pt Jonas våg och efter 30 dagar hade jag gått ner 5 kg, egentligen så hade jag gått ner mer med tanke på att min muskelmassa även hade ökat. Känner en sådan enorm glädje att jag äntligen hittat tillbaka till min träning, för allt handlar om balans, träningen ger mig den kick jag behöver mentalt och hjälper mig att även vilja äta rätt.
 
Jag äter endast tre gånger om dagen och tränar/promenerar/rörelse varje dag. Självklart har jag dagar då det känns så motigt att ta den där promenaden men jag har bestämt mig att inget ska hindra mig; inget dåligt väder, inte skylla på nåt annat, och det är ju det som avgör de resultat du får, eller hur?
 
Det som också känns viktigt för mig är att sätta upp belöningar som jag mår bra av under resans gång, i en månad hade jag bestämt att jag ska fokusera på kosten och min träning och när de första 30 dagarna gått så hade jag planerat att jag och Magnus skulle gå på dejt och äta middag ute. Inget fusk utan bara njuta av en trevlig kväll tillsammans. För det är så viktigt att ha något att se fram emot, att sätta upp små delmål är så viktigt, det är så lätt att tänka; -när jag når mitt stora mål då ska jag unna mig nya kläder eller gå till frissan och känna mig fin. Men det är ju under vägen till målet som det är så viktigt att även då få känna sig fin och belöna sig själv, det är ju faktiskt vägen under resans gång som tar dig framåt.
 
Även om jag viktmässigt inte är där jag vill vara än så känner jag mig så glad och nöjd över det jag presterat, och den känslan tar mig vidare nu genom månad nummer två.
 
(null)
 
Jag och Magnus firade med ett glas champagne och sedan åt vi en god LCHF-middag på vår favoritrestaurang i Östersund; Tre Rum. De fixar alltid extra och goda grönsaker och det är aldrig något besvär när man vill ändra lite från menyn.
 
(null)
 
 
(null)
 
 
 
 
 
 
 
 
Visa fler inlägg