Sjuttonde maj

Åh, vilket fantastiskt firande det var i Trondheim på deras Nationaldag. Att se deras glädje och alla deras vackra dräkter var så fint. Alla ungdomar som hade kostym på sig och alla fina parader längs gatorna, det var verkligen en upplevelse.

(null)

Som ni vet så var jag ju lite orolig över hur det skulle bli med maten, så jag hade ju med mig lite ost, skinka, ägg och majonnäs. Allt för att förhindra att hamna i diket.

Vi åkte tidigt på morgonen med bussen och första stoppet var i Trångsviken där vi fick en guidad tur hur de tillagar sina produkter såsom korvar, skinka, fläsk mm. Så detta stopp blev perfekt för mig, att provsmaka de goda jämtländska lokalproducerade charkuterierna. Så vid det andra stoppet där det serverades smörgåsar och kakor så var jag nöjd med att bara dricka kaffe.

Sedan blev nästa stopp lunch i Storlien, det serverades buffe och det kändes ju jättebra, men tyvärr så låg alla goda grönsaker i en sockerlag så jag tog endast grönsallad, tomat och gurka. Varmrätten var torsk och ugnsstekt falukorv med ost, där fick jag också skrapa bort fyllningen från korven då garneringen smakade socker. Men jag blev mätt ändå och hade smör till, även om det blev en tråkig lunch.
  (null)

Framme i Trondheim så väntades en guidad tur och vi fick höra lite om deras historia, och jag måste säga; vilket vackert landskap Norge har, och Trondheim är en otroligt fin stad som jag gärna besöker igen.

På kvällen serverades en trerätters middag, jag bad dem ta bort brödet till förätten och fick extra grönsallad till laxen som tyvärr hade en sockerlag på. Varmrätten var fläsklägg med ratatoille som jag bad om att få lite extra av eftersom jag valde bort potatismoset. Ratatouillen kändes inte söt och efterätten skippade jag helt.

Vaknade till en fantastisk frukostbuffe och här kan Norge sin sak, flera gigantiska bord med alla olika charkuterier uppradade, kolla in bilderna!!! Här var det lätt att äta LCHF.

(null)

Detta gillade jag skarpt: stekta ägg med bacon på och små spröda vegetariska omeletter.

Så min resa till Norge gick jättebra med maten och allt, jag hade inget sug och tryggheten om min extra lilla matsäck gjorde mig lugn. Planering och att våga be restaurangpersonal om de kan fixa mer grönsaker osv. ska man inte tveka över. Rädd för att känna sig besvärlig ska man aldrig vara, jag menar man kan ju bara få ett nej eller hur?

#1 - - Hanna Karlsson:

Här har vi svenskar lite att lära av kring firande av vår nationaldag! Härligt att det gick så bra med maten. Det kan vara lite bökigt när man ska iväg.