Planera din framgång

För att nå sina mål så gäller det att och planera och förbereda sig så mycket som möjligt. Ni som läser min blogg vet ju att jag har gått upp över 15 kg sedan 2016 på grund av det oförutsedda i livet som man tyvärr inte kan påverka.
 
Min vikt började öka oavsett hur jag försökte göra allt rätt. Jag hade problem med för mycket stress, började sova dåligt och fick problem med min mage; varningssignalerna kom smygandes. Klokt nog så bestämde jag mig för att dra i handbromsen och jag såg över min livssituation och prioriterade det som var viktigast för mig just då. För att komma på banan igen jag fick ta bort mycket ur almanackan för att få in återhämtning i vardagen.
 
Sakta, sakta började min kropp äntligen svara på mina förändringar och jag återgick till att göra så som jag gjorde när jag började med LCHF 2012, jag menar varför ändra ett vinnande koncept? Att få panik och börja trixa med att ändra kosten tror jag inte på. Att varje vecka planera veckomeny för att inte hamna i en situation när man är superhungrig och inte har en aning om vad ska man ska äta till middag och så kastar man i sig flera ostskivor medans man lagar maten. Känner ni igen i det?
 
På samma vis planerade jag även in motion i kalendern efter hur jag och min jobbar för att få till vardagspusslet med allt vad det innebär med barnens aktiviteter, föräldramöten och resor i jobbet. Det viktigaste av allt är att acceptera att det måste få ta sin tid, för är det något jag vet så har man inte det tålamodet utan jagar kilon varje vecka och blir besviken för att det går så sakta, då kommer du inte att lyckas den här gången heller. För det svåra med att lyckas är att inte ge upp om vågen står stilla, eller om du "bara" gå ner ett hekto i veckan, eller om du går upp i vikt emellanåt. För det är så det fungerar, tyvärr.
 
Jag har nu själv äntligen hamnat i balans igen men det tog tid för min kropp innan den kände att jag var mindre stressad, och nu har 10 kg försvunnit! Jag låter det få ta den tid det tar för jag menar, på vilket vis hjälper det mig om jag ger upp? Hade jag misströstat under den här tiden så kan jag lova att då hade jag inte kunnat skriva här i dag att 10 kg är väck sedan i somras.
 
Förutom mitt viktmål att gå ner några kilon till så har jag även ett annat mål, nämligen att komma i min blåa Filippa K klänning, och det känns så härligt barnsligt att målet börjar närma sig.
 
 
Att varje dag tänka och göra rätt val är något som man måste jobba med varje dag, åtminstone för mig. Vad är det som tar mig framåt i stället för bakåt? Och det valet är det bara du och jag själva som bestämmer varje dag!!!
 
Mina tips är följande;
  • Planering varje vecka av kost och motion
  • Delmål fram till det stora målet och inte bara viktmål
  • Det långsiktiga tänket. Det måste bli ett slut på quickfix, har vi inte nu lärt oss att det inte är hållbart i längden?
  • Återhämning i vardagen, kanske det viktigaste egentligen att få till, i en stressad kropp är det mycket som inte fungerar tyvärr.
Vill du komma och lyssna på min föreläsning nu i vår, så är du välkommen till Uppsala den 11/4  kl. 18-19!
Adress; Restaurang Primaten, Dag Hammarskjölds väg 58.
Pris per person; 295 kr.
 
För anmälan mejla till; lindha.vikstrom@jamtland.st 
 
#1 - - monica:

Bra gjort av dig att inte ge upp! De 15 kilona kunde lätt ha plussats på ännu mer! Kommer du till LCHF eventet i Säffle? Du behövde prata om hur man kommer över sorg och motgångar. Att allt inte är eufori ens med LCHF.

#2 - - Sandra SG:

Hej! Så bra inlägg måste jag börja med. Jag blev tipsad om din blogg då jag har hamnat i ett godisträsk som jag har väldigt svårt att ta mig ut och jag skrev ett väldigt ärligt inlägg om det på min blogg! Jag har länge försökt gå ner i vikt men är alltid den som ger upp efter hand. Just nu känner jag att huvudet vill en sak men kroppen väljer att göra en annan sak.

Jag ska ta mig lite tid nu och kolla igenom din blogg och kanske finna lite inspiration! Ville bara hälsa och säga hej!