Back to Basic

Jag säger inte att min väg tillbaka är den rätta för alla, jag menar att alla har vi olika bagage och olika situationer som påverkar just dig, och där måste du se över hur ser det ut runt dig. Jag tänker på när alla löpsedlar skriver; "gå ner 8 kg på en månad genom att äta så här", hur kan de tro/lura oss som griper efter varje halmstrå och äntligen vill lyckas, hur ska ett och samma program kunna vara rätt för alla?
 
När jag hjälper en kund måste jag se till hela bilden runt denne; hur ser din livssituation ut runt dig, trivs du på jobbet? Stressar du? Fungerar din mage/tarm? Motionerar du? Allergier? Har du värk i kroppen? Hur ser din fritid ut/vänner? Livspusslet? Hur äter du i dag? Och mycket mera frågor... Sedan kan man börja jobba utifrån en kartläggning av varje person.
 
Denna kartläggning kan du själv börja fundera över och känna efter, finns det något som jag/du kan börja förändra, och tänka efter: vad är det som gör att jag inte kan gå ner i vikt, vilka yttre eller inre faktorer påverkar mig? Vad behöver du för att lyckas?
 
För mig i min egen viktminskningsprocess nu så har jag granskat mig själv och kommit till följande slutsatser.
 
De förändringar jag ska göra vad gäller maten:
 
  • Dricka mindre kaffe, max tre koppar per dag.
  • Sluta tugga tuggummi (sockerfria)
  • 3 mål mat om dagen
  • Inga mellanmål
  • Dra ner på proteinet vid varje måltid
  • Mer grönsaker
  • Dra ner på mejerier
  • Vid hunger/sug 1 -2 kokta ägg med majonnäs
 
Vad jag ska börja med;
 
  • Tänka på mig själv och min hälsa först
  • Planera veckomaten
  • Planera in min motion
  • Jag äter mina kosttillskott (vilka de är kan du läsa här)
  • Jag startar varje morgon med ett glas vatten med citron
  • Jag motionerar varierat 6 dagar av sju varje vecka
 
Delmål/ Mål
Jag har små mål hela tiden som gör att jag ska känna mig fin även under min resa
 
  • Fotspa
  • En byxa som jag inte kan knäppa
  • Min blåa klänning
  • Sedan fyller jag på med må bra grejor allt eftersom 
 
Anledningen till att jag minskat ner kaffet rejält är att jag känner att min mage inte mår bra av för många koppar per dag, jag skulle kunna dricka minst tio koppar per dag egentligen. Inte för att det är gott utan mer av psykologiska anledningar kom jag på, att hålla i kaffekoppen och känna värmen och ha något att smutta på gav mig trygghet. Att ha något att stoppa i munnen och sysselsätta min händer med, visst är det märkligt hur man hittar på nya beteenden? Likaså med tuggummi som jag gärna tuggade hela tiden med olika smaker (sockerfria men ändå inte bra, jag vet) Det var också ett sätt för mig att ha trygghet att ha något att tugga på i munnen hela tiden, och det är ju inte heller bra för min mage att tugga, producera magsyra och svälja luft. Så nu är jag tvungen att kapa de lasterna också, men det är intressant hur man lär sig hur man fungerar och det är det här som är så viktigt; att fundera över och kartlägga sitt beteende som sätter käppar i hjulet.
 
För mig är motion och att röra på sig jätteviktigt, på det viset känner jag att jag får en bättre balans med maten, för mig är motion min bästa grej att ta till om jag mår dåligt eller behöver sysselsätta mig för att inte falla dit. Vad är din bästa sysselsättning? 
 
 Foto från 2013
 
 
  
 
 
 
 
#1 - - Tussilago:

Tänkt på en sak, varför ska man hänga sig fast i en siffra för. När jag hade storlek 38 upptill så trodde jag att jag skulle ha det hela tiden oavsett vad jag åt. Kroppen förändras ju också när man blir äldre. Tyckte det var katastrof när jag inte kunde ha det längre. 40-42 är inte fel det heller. Tror man måste vara lite snäll med sig själv också. Acceptera och må bra i sig själv. Varför måste du väga 70 kilo? Du kanske mår bäst att väga 75.

Svar: Du har alldeles rätt, självklart hänger jag inte upp mig på en siffra utan talar om hur mycket jag gått upp i vikt :) Så fort klänningen passar är jag nöjd. Kram <3
halvalindha

#2 - - Marie:

Hej! Min vikt har åkt jojo hela mitt vuxna liv, jag är 45 år, 167 cm och som minst vägde jag 62 kg (tyckte dock att jag var tjock - det sitter i huvudet inte sant) och som mest väger jag nu 91,6 kg (färska siffror från i morse). Jag har testat viktväktarna, Itrim, små vita piller, viktklubb online mm men aldrig LCHF då jag dels inte förstår vitsen med att låta bli näringsrik mat som morötter och potatis och dels det egentliga problemet, att jag skulle behöva avstå min dagliga dos choklad.
Men efter flera månaders övervägande, och efter att precis ha läst Matevolutionen, känner jag nu att det är dags. När jag nu letade recept, enkla och barnvänliga då jag har en kräsen 7,5 åring hemma, hittade jag till din blogg. Ser att du just nu startar din viktresa ner till din målvikt igen och tänker följa dig för att inspireras och få stöd. Ska göra min kartläggning ikväll. :)
Lycka till med din resa!

Svar: Vad spännande att du vill börja med LCHF, du kommer märka sådan skillnad och må bra allt eftersom ska du se. Du är välkommen att följa mig på min resa tillbaka :) Varmt lycka till dig också.
halvalindha

#3 - - monica:

Laster att sluta med. Inte enkelt. Kaffe ökar på viktöktningshormoner, hört på föredrag. Tuggummi underhåller känslan av att vilja ha något i munnen, att äta.Och ger magkatarr hos mig med. Skulle inte klara av citrondryck heller. Kände en sommarstugedam som kom tillbaka en sommar och hade gått ner 10 kg. Hon hade tagit en vattendag i veckan. Hjättsjuk. Inte tal om träning. Men gott humör och genomlevde det. Så det har jag tänkt på ibland. Vilken dag i veckan är tråkigast och kan bli ännu tråkigare (?)med enbart vatten. För din del skulle jag tycka, att du med iver och intensitet borde kunna gå ner som du gjort tidigare. Så får man ägna sig åt en sak i taget. Äta när man äter, inte läsa tidning eller se på tv. Hörde en dam säga"jag blir sugen , så fort jag kommer ut i köket". Hoppas du kommer på rätt köl igen. Jag försökte kostdoktorns kom igång program i sommar.Mycket mjuk ugnsstekt mat.

Svar: Har aldrig gillat att fasta och en vattendag lät jobbigt. Tack Monica det känns som jag kommit i gång bra nu <3
halvalindha

#4 - - Tussilago:

Sen kan ju männen börja laga och förbereda bra mat, handla... så vi kvinnor slipper stå vid spisen jämt ... och bli sugen...!!! Kunde man sätta sig vid en färdig tallrik varje dag och bara tänka på sig själv så skulle nog mycket vikt reduceras.

Svar: Ja man skulle ha en egen kock och bli serverad varje dag :)
halvalindha