Vikttips

Jag blev kontaktad av Aftonbladet förra veckan då de ville göra ett reportage om min livsstilsförändring, jag tackade ja och hon intervjuade mig lite och jag skulle fundera ut lite tips och råd som jag kunde dela med mig till andra, och sedan så skulle vi fortsätta med intervjun dagen efter. Jag började fundera och anteckna lite bra tips och så fick jag efter någon timme ett mejl att tyvärr har jag redan varit med i Aftonbladet för något år sedan så därför blir det inget reportage. Trist tyckte jag, men jag tänkte att jag delar med mig av mina tips och de frågor hon ställde till mig här på bloggen då i stället, och så använder jag det gamla fotografiet från Aftonbladet när jag var med. 
 
Fotograf; Robert Henriksson
 
Hur gjorde du för att lyckas?
Jag bestämde mig för att den här gången skulle det bli en hållbar viktminskning, vis av mina tidigare jojo-bantningar så visste jag vad som inte fungerar, jag blev ju aldrig smalare. Jo, ok, tillfälligt. Men alltid tillbaka på ruta ett efter ett tag. Hur länge orkar man hålla på så? Det tror jag flera av oss kan svara på; hur länge som helst eftersom hoppet är det sista som överger oss. Men jag var så totalt slutkörd i min kropp med alla dessa otaliga jojo-bantningar att jag tänkte; nu blir det sista försöket med LCHF och fungerar inte det så får jag acceptera min övervikt, för det var så jag kände då.
 
En kombination av LCHF-kost, motion, vilja och en snäll och sund inställning till dig själv om att "den här gången tar jag det lugnt och det får ta den tid det tar", är nog en av de bästa tipsen jag kan ge. Har vi inte så många redan gått på alla tillfälliga nya rön och dieter som ska få oss att lyckas snabbt? Åtminstone kände jag så att det jag gjort förut har ju bevisligen inte fungerat, varför fortsätta i samma spår? 
 
Hur äter du?
För mig har det alltid varit viktigt att äta mat som påminner om hur jag åt förut som är så lik den mat vi tidigare åt. Inga nya recept med hundra ingredienser för vem har tid och ork med det och samtidigt göra en förändring? Köttfärssås med spagetti fick bli köttfärssås med spiriliserad zucchini och gärna smörstekt med pressad vitlök över, tacos på en fredag men i stället för tortillabröd så tar jag härliga stora crispsalladsblad och västerbottenost chips till. Man ska inte krångla till det, sedan har jag kanske haft en fördel som alltid älskat att laga mat och hitta på nya recept. Jag äter tre mål om dagen, frukost lunch och middag, och kniper det fungerar ett mellanmål på 1-2 kokta ägg med majonnäs eller smör till.
 
Hur tränar du?
Promenader är det bästa utan tvekan, då får du i dig friskluft och hela kroppen mår bra. Hur mycket man ska träna är individuellt, motion är bra över lag för vårat hjärta och för mig så var promenader tillräckligt i början, och sedan ökade jag på med motion ju starkare jag blev. Här måste man gå till sig själv vad man mår bra av, för mig är motion ett sätt att finna balansen. Det är en ny sysselsättning som jag mår bra både i huvud och kropp, så för mig är promenader, löpning och styrketräning en del av vardagen nu, varierad träning som får mig att må bra.
 
Dina bästa tips för att lyckas?
Jag tycker att det är så svårt att ge sina bästa tips då det blir typ sådana klichéer, men det är viktigt att komma till insikt om att göra en livsstilsförändring som ska vara för alltid och inte en "Quick-fix". Jag köper att man vill gå ner snabbt flera kilon i vikt på två veckor för att komma i den ultimata klänningen till festen och dricker Nutrilett i två veckor, men är det en hållbar viktminskning i längden?
 
Så här kommer mina tips;
 
TÅLAMOD
Kul? Nä inte alls, men tålamod ger resultat i längden och i hur många år har jag/du börjat om och om igen? Är det inte dags att göra en hållbar förändring och låta det ta den tid det tar?
 
Planering mat/motion/livspusslet
Ta dig tid att planera in veckans alla middagar och ta hänsyn till de aktiviteter ni i familjen har och pussla in var du kan lägga in din motion, på det viset blir det enklare att följa planen och inte låta sig luras att det inte finns tid för träning.
 
Den mentala biten
Det är viktigt att sätta upp små delmål så man har något att se fram emot hela tiden, se till att må bra under din resa, köp en ny tröja även om du inte kommer hinna använda den så länge innan det är dags att köpa en storlek mindre igen, att gå omkring i för stora kläder skapar negativa tankar tycker jag. Kom i håg att valen du gör i dag är resultatet du får i morgon.
 
Sysselsättning
Hitta en ny vana som du gillar och bryt gamla mönster. För mig som alltid hamnade framför soffan efter dagens arbete, gärna med något gott att äta, så saknade jag givetvis något att använda händerna till så jag såg alltid till att ha en annan sysselsättning framför tv:n; måla naglarna, skriva, vika tvätt osv. Allt bara för att göra något annat än att äta.
 
Positiva tankar
Varje dag som går är jag ett steg närmare mitt mål, och kom i håg du har inte en dröm. Du har en plan <3 
 
 
#1 - - Kerstin:

Tack Linda för dina tips och råd. Tankeställare för mig som inte är matintresserad och skjuter på problemet/planering och tar den snabba ohälsosamma genvägen. ( brist på matfantasi)
När man nu vet vart man brister vet man i vilken ände man måste börja att ta tag i. Planering!

Svar: Planering är viktigt :)
halvalindha

#2 - - Paula:

Det var tråkigt att du inte fick vara med Aftonbladets reportage. Tycker att det skulle behövts, om det var flera år sedan sist. *Reportern borde ha tagit reda på det innan och inte efteråt. *Skamligt :-( Bra, att du har bloggen, och här är säkert många som läser och får inspiration och jag tror att Aftonbladet får ångra det att dom inte gjorde artikeln med dig, för kanske skulle många fler köpt tidningen än dom gör nu. ;-) * Jag tackar för lätta matrecepter, som inte tar flera timmar att göra, och är läcker mat. Tack Lindha för fin blogg ! Kramisar/Paula

Svar: Tack snälla du <3
halvalindha

#3 - - Tussilago:

Om det var flera år sen så skulle dom väl vara intresserad av att göra en uppföljning. Vad anser du om qvickfix? Bantningskapslar som man ska ner av utan nån förändring varken i mat eller motion. Är det nått att ta till i början eller ska man akta sig.

Svar: Tycker också en uppföljning hade varit intressant för dom :) Rekommenderar inga qvick fix, satsa på hälsosam kost och motion.
halvalindha