Gästinlägg Sophie

Hej!

Sophie heter jag och jag har fått äran att skriva ett gästinlägg här på Lindhas blogg! Superkul! Jag har sedan lite drygt två år tillbaks en egen blogg som jag kallar Ekofilosophie (

www.ekofilosophie.com ). Bloggen är fullproppad med recept för lågkolhydratkost, en del om träning, ekologiskt tänk och hälsa och välmående över lag.

Jag började äta LCHF för ungefär 5 år sedan. Det började med att min sambo hade läst Kostdoktorns bok Matrevolutionen och tipsade mig om att läsa den. Jag fullkomligt slukade boken och blev både upprörd, arg, inspirerad, förvånad och supertaggad på att lära mig mer om detta sätt att äta. Tidigare hade jag ätit en "nyttig" kost med lite fett, mycket fibrer, en hel del frukt och honung och jag hade haft fokus på att äta ren mat utan tillsatser. Bra tänkt i grunden, men ändå helt fel! Jag tyckte jag åt nyttigt med mitt hembakade fiberrika bröd, egen müsli, minst fem frukter om dagen och gärna minst två bananer efter träningen, honung istället för socker och naturgodis istället för vanligt godis. Grädde och smör fanns endast undantagsvis i mitt kylskåp på den tiden!

Snabbt efter att jag läst Matrevolutionen läste jag även boken Ett sötare blod och efter det var det kört! Jag insåg att nu attans måste jag ändra på allt! Jag roade mig med att räkna ut hur mycket socker jag fick i mig en dag och det var rätt skrämmande! Jag trodde inte att jag åt så mycket socker, men all frukt och honung innebar så klart att jag visst gjorde det.

Påhejad och inspirerad av min sambo rensade jag ut kyl, frys och skafferi och handlade hem en massa LCHF-mat istället. Precis som många andra började jag min LCHF-resa med mycket grädde, fet yoghurt, bacon, lax och majonnäs. Jag släpade hem litervis med grädde och gjorde storkok på helgerna. Sedan kom fas två: baka LCHF! Eftersom jag så klart saknade alla bakverk så var jag tvungen att testa baka på LCHF-vis. Jag bakade troligtvis mer än jag någonsin gjort! Nu släpade jag istället hem mandelmjöl, sukrin, nötter och frön i stora lass.

Efter ett par år och en del nya insikter har jag nu landat i en kost som är ett mellanting mellan LCHF och paleo med fokus på ren och tillsatsfri mat. Jag äter i princip helt mejerifritt förutom smör och getost. Vanliga mejeriprodukter äter jag endast undantagsvis. I stora drag kan man säga att jag äter protein, en massa grönsaker och fett. Jag får numera i mig runt 20-30 gram kolhydrater per dag till skillnad från kanske 250-300 gram per dag innan jag la om min kost.

Jag valde att lägga om min kost baserat på kunskap och nyfikenhet och för att jag är övertygad om att det är ett bra och hälsosamt val att äta en lågkolhydratkost. Jag har under mina år med LCHF varit viktstabil. Jag har inte heller haft som mål att gå varken upp eller ner i vikt, så jag är väl snarare ett bevis på att man inte blir fet av att äta en massa fett! Sedan jag la om min kost har jag inte haft några problem med exem, torr hud eller andra hudutslag (vilket jag hade innan jag började med LCHF). Jag känner mig piggare, sover bättre trots mindre sömn, känner att jag orkar mer och helt enkelt har mer energi. Att träna på morgonen innan frukost är inget problem, något som jag knappast skulle ha gjort för fem år sedan!

Eftersom jag driver en matblogg så tänkte jag här ge er inspiration till middagar för en hel vecka! Klicka på länkarna så kommer ni till recepten på min blogg Ekofilosophie (

www.ekofilosophie.com ). Hoppas ni kikar in på bloggen och hittar lite ny inspiration för så väl middagsmat som frukostar och bra mat att duka upp på en buffébjudning. Ni kan även följa min blogg på Facebook (www.facebook.com/ekofilosophie) och Instagram (www.instagram.com/ekofilosophie)

Ha det fint! 

Korv med grönsaksröra

https://ekofilosophie.com/2017/02/06/god-ratt-med-korv/) 

Viltskavskebab

 https://ekofilosophie.com/2016/01/22/fredagsmys-kebabtallrik-pa-mitt-satt/ 

Köttfärslimpa med blomkål och tomat

https://ekofilosophie.com/2016/12/05/kottfarslimpa-i-lergryta/ 

Hönsfärsbiffar med blomkåls couscous

https://ekofilosophie.com/2016/11/29/lys-upp-vintermorkret-med-denna-goda-ratt/

Fisk i ugn med lök och brysselkål

 https://ekofilosophie.com/2016/01/23/snabblagad-middag-man-tager-vad-man-haver/ 

Fläsklägg med spenat och morot

 https://ekofilosophie.com/2016/10/25/lattlagad-och-prisvard-hostmat  

Sidfläsk med zoodles

https://ekofilosophie.com/2016/09/03/lattlagat-sidflask-zoodles/)

 

 

 
 

 

 
 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - - Tobbe:

Allt ser gott ut, hade gärna provsmakat av alla recepten! Inte alls sådan mat jag brukar laga, vilket gör mig ännu mer nyfiken :)

#2 - - monica:

Min mycket smala dotter mår så mycket bättre på lågkolhydratskost, hon slipper oro, diarreer och adrenalinpåslag relaterat till blodsockersvängningar. Hon äter nu en smörgås om dagen, kan ta en frukt nån gång och en bit choklad på helgen. Fast det smakar inte gott längre. Undrar vilken getost du köper? Ser inte det ofta, inte i vår lanthandel .

#3 - - monica:

En fråga till. Var köper du kronhjortskav och hönsfärs!! Inte i någon ICA butik på landsorten. Förr kokade jag höns, men har nu inte sett i affärerna på minst 15 år. Trodde att alla höns med fjädrar och allt maldes ner till djurfoder.

#4 - - Sophie:

Kronhjortskav finns i frysdisken på ica. Hönsfärs verkar bara finnas ibland, men jag har hittat det både på ica, willys och hemköp. Getost finns i lite olika varianter så jag köper det jag hittar :)