Nu är det jul igen

Sju dagar kvar till julafton!
 
Jag har alltid älskat julen <3. Traditioner är viktiga för mig och även om jag i dag har ändrat min kost så kan jag njuta fullt ut av allt under julen. Jag vet att många tycker det är jobbigt med julen, speciellt allt socker som glögg, pepparkakor, knäck, godis och choklad mm. Alla har vi våra laster men socker är inget som triggar mig utan jag triggas av helt andra kolhydrater såsom mjöl, pasta, bröd, chips och potatis.
 
För mig på julafton så tycker jag som äter LCHF att jag har ett stort utbud på julbordet som jag kan äta av, men även om jag får äta mycket av det som finns så vet jag att Jansons frestelse frestar mig mycket, vörtbröd och tunnbröd med nykokt julskinka med senap är ju rena rama drömmen i min mun, MEN jag vet att där tar drömmen slut. Eftersom jag triggas så mycket av bröd så är det bättre för mig att avstå och jag tycker inte synd om mig själv för det, för jag gör valet varje dag; hur vill jag må?
 
Och mitt nya val gör att jag mår så mycket bättre i längden än kortsiktig njutning, jag menar är det verkligen värt det? Att baka bröd som är godkänt inom ramen för LCHF är inget för mig heller. Självklart triggas jag ju av sådant bröd också, en liknelse är som att ge en alkoholist en drink som smakar precis som den ska men skillnaden är att den är alkoholfri. Vad tror ni, blir man mer sugen på den rätta smaken eller nöjer man sig? Där är vi alla olika och får själva känna efter vad vi klarar av att hantera.
  
I kväll har barnen klätt julgranen och jag har slagit in nästan alla paketen, så nu vill jag bara njuta inför julen! Jag tycker själv att det är dagarna innan jul som är bäst med alla förberedelser, även om det självklart är mysigt efteråt också.
 
 
Mina barn har alltid pyntat pepparkakshuset tillsammans och den traditionen har vi fortsatt med. Mina barn har aldrig gillat att äta upp pepparkakshuset som stått och samlat damm i flera veckor, så för oss är detta en trevlig tradition som vi inte äter upp. 
 
 
Mina bästa tips för att hantera julen på bästa sätt och må bra och för att kunna njuta av den utan att gå upp flera kilon i vikt är rätt och slätt; planera och bestämma dig för hur du vill göra.
 
Planering är A och O, för har man planerat in att på julafton ska jag äta t.ex. Jansons frestelse så blir det ett kontrollerat medvetet val och inte ett oplanerat impulsivt val som ger dig dåligt samvete. Det är väldigt stor skillnad på dessa val som hjälper dig att hantera frestelserna.
 
Att ta en promenad/motion varje dag under julhelgen får dig också att känna att du har läget under kontroll.
 
Man behöver inte äta all julmat på Julafton, att dela upp sina favoriter och göra dem till huvudmiddag vid flera tillfällen under julhelgen fungerar mycket bra.
 
Kanske det viktigaste av allt; varje litet steg till förändring är bättre än att inget göra alls. 
 
Den här fina granen har jag tagit kort på från stortorget i Östersund, en så fin och grann julgran <3 
GOD JUL till er
 
 
#1 - - monica:

Jag kan heller inte ha mat hemma som liknar vanlig mat. Levebröd, fröknäcke, mandelmjöl. Inga som helt nötter och frön förutom solrosfrön. Köpebröd och lösgodis kvittar. Slut är tiden när jag kokade godis till jobbet, bygdegårdsauktioner, hemmet och Barnens kompisar. Kunde bli 12 kök och jag åt upp hälften själv och regelmässigt gick upp 3 kg varje december. Nu får det bli skinka, omeletten svamp, ägghalvor m räkor och min hemgjorda rödbetssallad. Det tycks bli en tradition att klä granen en vecka före jul. Fast då kanske den kastas till nyår och inte är kvar till Knut. I förrgår stekte jag köttbullar och brunkål och frös ner på balkongen. Idag plusgrader. 😣

#2 - - monica:

Min nya mobil vägrar stava. LCHF bröd ska det stå.

#3 - - monica:

Ha ha. 😥det ska stå 12 kok. inte kök.

#4 - - Paula:

Hej Lindha <3 Alla har vi våra svåra val att göra speciellt dagar när det blir så mycket runt mat, godis och allt ätande. Förr i tiden var det ju mycket förberedelser med Julen, och det mesta handlade ju om maten. ;-) Inte konstigt att det är ännu i våra dagar nästan likadant. Svåra nöt att knäckas ;-) men hoppas att man tänker mer på hälsan nu för tiden, och inte över- äter. Jag och familjen har minskat onödigt mycket olika sorters mat och tror att efteråt känns det säkert bättre och vi äter även rester vissa dagar, så slipper laga mat. ***Önskar dig och familjen * God Jul * och * Gott Nytt År 2018* (Och alla ni också som blivit lite bekanta med denna bloggsidan) ;-) Kramisar till alla* <3 <3 *Paula *

#5 - - Margaretha:

Sedan jag slutade med lchf godis låter jag bli min mans godis är så skönt.

#6 - - Hanna:

Bra tips att för att kunna göra andra val under julhelgen!

#7 - - Tussilago:

Bästa nyårstipset! Sluta ha dåligt samvete...!!

Om man i julhelgen bara känner,,, !! Åh! vad gott det skulle vara med en pizza, ät den, njut! Men bara en!

Ha bra mat i kylen, ta inte hem skräp...!! Det är i vardagen man får se upp ... !!