Viktprojektet 3

Då är vi inne på andra veckan med Sofie och viktprojektet. Sofie har känt att hennes vikt stått stilla under sommaren och känt att hon behöver komma i gång och få en kick igen, mer motivation. Så att vara med på bloggen och läsa era kommentarer är så stöttande för Sofie. 
 
 Foto; Christian Louboutin
Jag har pratat med Sofie om vad viktigt det är att sätta upp mål under sin viktminskning och att inte sätta upp för stora mål utan mindre delmål som gör att hon känner sig starkare när hon väl nått ett av sina mål.
 
Sofie som jobbar som vårdbiträde i dag har berättat för mig att i hennes jobb, när det kommer till promenader så har hon alltid gruvat sig för dem. Hon har slitit ont av dem på grund av sin övervikt och det här problemet tror jag är mycket vanligt, jag behöver bara gå till mig själv när jag var som störst. Och att jobba inom vården där man hela tiden arbetar med sin kropp med lyft, och att böja sig, är väldigt påfrestande.
 
Så när jag frågade Sofie vad hennes mål är så skrev hon till mig att; -det viktigaste målet är att jag inte ska känna mig så begränsad som jag gör idag när det kommer till alla aspekter såsom kläder, aktiviteter, ja allt för att jag är den storleken jag är.
 
Sofie;.
När det kommer till mål så har jag att komma under 90 kg så jag kan börja rida igen, sen
har jag ett delmål på det att kunna ta mig upp själv på hästen. Sen tänker jag
att varje 5kg jag går ner är ett delmål. Sen vill jag kunna springa 1mil, göra
armhävningar på tå, göra 1 pullup. Det är vad jag kan komma på just nu
Skickat från min iPhone
 
Spännande mål att se fram emot! Och att Sofie har som mål att springa en mil känns väldigt roligt då jag hade liknande mål under min resa. Så att hjälpa Sofie med det och träna tillsammans kommer att bli så motiverande för oss båda.
 
Hur har det gått med vikten den här veckan då?
 
 
Sofie har gått ner hela 0,9 kg vilket är kanonbra jobbat.
 
Har ätit LCHF sedan oktober 2015.
Startvikt 115,8 kg (Sofie har på egen hand gått ner 11,5 kg)
Började min cirkel 7 mars 2016 med startvikt 103,5 kg
Idag väger Sofie 92,8 kg 
 
Startvikt viktprojektet:
12/10 - 16: 92,8 kg
161 cm lång
Målvikt: 65 kg // kilon kvar att gå ner 27,8 kg
12/10; 92,8 kg
18/10; 91,9 kg
Minus 0,9 kg !!!! 
Kilon kvar att gå ner 26,9 kg
 
Så här ser Sofies (hennes text) matintag ut veckan som varit. Jag har låtit henne sköta matplaneringen själv nu första veckan men kommer att lägga mig i hennes matplanering mer och mer under kommande veckor. 
M står för middag i texten nedan. Den här veckan har Sofie inte tänkt på att skriva ungefärlig mängd mat men det kommer att bli mer detaljerat framöver.
Sofie jobbar natt och känner att hon inte vill ha frukost då hon vaknar kl.12 på dagen, i bland blir det ett extra mellanmål i form av ost och skinkrullar, eller kokt ägg.
 
 
#1 - - Paula:

Hej ! Vad bra gjort Sofie : ) Otroligt mycket du gick ner i vikt !!! Jättebra !!!! Jag gick inte ner lika mycket som du, men ibland kan det gå något trögare, men det är bara kämpa på. Vi tar det en "dag / vecka" i taget och det är bättre att inte stressa kroppen, utan låta den ta den tiden det behöver. Kramisar/Paula ; )

#2 - - monica:

Lycka till, Sofie! Ska bli roligt att följa dig! För 2 år sedan följde vi en ung tjej, som Lindha stöttade. Hon gick ner 25 kg. Och jag kom under 80 kg till julen-15. Men istället för att fortsätta ner till 75, som min tanke och önskning var, så väger jag nu 83. Ha! Det räcker inte att önska! Tyvärr är jag galen i äpplen, fulla träden än. Andra har andra frestelser! Jag har själv jobbat inom vården. Där gäller det att hänga med och vara snabb i benen. Orka duscha och torka fötterna på patienterna.

#3 - - Stephanie:

Kul att följa din resa, hoppas att det går bra! Jag har nyligen gått igenom ett program som heter weight trainer och har fått lite utbildning i vad som egentligen är bra mat och vill dela med mig av ett tips! Kan du plocka, skjuta eller fiska det så kan du äta det! Svs inga halvfabrikat med falukorv osv som innehåller en massa annat utan ren mat; en köttbit, kyckling, fisk osv. Har fungerat super för mig och en enkel regel att följa när man är i affären:) Tänk även på knytnäve regeln, en knytnäve protein i varje måltid, en knytnäve varma grönsaker (är mer mättande är kalla) , en handflata vattenrika grönsaker och en tumme (1-2 matskedar) fett (ex dressing eller sås). Följer man detta så kommer man rasa i vikt! Speciellt eftersom vi alla har olika storlekar på handen (spec. man/kvinna) så är det ett bra mått att följa. Lycka till med allt!

#4 - - Caroline:

Hmm en uska till som jobbar natt :) Känns som om man borde haka på igen ;) Är också uska o arbetar natt. Ska bli kul att följa henne!